Erica Durante

Erica Durante is an Associate Professor of Hispanic Studies at Brown University. She earned her Ph.D. in Comparative Literature from the University Sorbonne Nouvelle – Paris III. Before Brown, she held an Associate Professor position in Comparative Literature at the University of Louvain from 2010 to 2017.

Her research focuses on 20th and 21st-century Latin American literature and spans three main agendas. The first explores writers’ creative processes, analyzing manuscripts, literary archives, and authors’ libraries. The second delves into contemporary narratives of repression, human rights violations, and systemic inequality, examining issues of gender, class, and social injustice. The third investigates the cultural implications of globalization in contemporary literature. She has published extensively in Latin American Studies, Comparative Literature, and Global Studies. She has a wide-ranging teaching and advising experience in these areas, reflecting partly her command of Spanish, English, French, and Italian.

Her dedication to scholarship extends beyond academia, as demonstrated by her involvement in cataloging Borges’ personal library at the Fundación Internacional Jorge Luis Borges in Buenos Aires, sponsored by the Rockefeller Center for Latin American Studies at Harvard between 2007 and 2009. She is actively engaged in public humanities and community-based projects, including her role in the inception and direction of the inaugural edition of the Providence Iberoamerican Literature Festival (FLIP) in 2024.

She is the author of the books Air Travel Fiction and Film: Cloud People (NY: Palgrave Macmillan, 2020), Questions de poétique et d’écriture: Dante au miroir de Valéry et de Borges (Paris: Champion, 2008), and Mallarmé et moi (Pisa: ETS, 1999). She has edited Los Meridianos de la Globalización (Presses Universitaires de Louvain, 2015) and Le Double: littérature, arts, cinéma. Nouvelles approaches (with A. Dehoux) (Paris: Champion, 2018). Her current book project is tentatively entitled: El horror femenino y feminista: una perspectiva literaria latinoamericana contemporánea.

Erica Durante es profesora asociada de Estudios Hispánicos en la Universidad de Brown. Obtuvo su doctorado en Literatura Comparada de la Universidad Sorbonne Nouvelle – París III. Antes de Brown, ocupó el puesto de Profesora Asociada de Literatura Comparada en la Universidad de Lovaina de 2010 a 2017.

Su investigación se centra en la literatura latinoamericana de los siglos XX y XXI y abarca tres agendas principales. La primera explora los procesos creativos de los escritores, analizando manuscritos, archivos literarios y bibliotecas de autores. La segunda profundiza en narrativas contemporáneas sobre represión, violaciones de derechos humanos y desigualdad sistémica, examinando cuestiones de género, clase e injusticia social. La tercera investiga las implicaciones culturales de la globalización en la literatura contemporánea.

Ha publicado de manera amplia en Estudios Latinoamericanos, Literatura Comparada y Estudios Globales. Tiene una amplia experiencia docente y de asesoramiento en estas áreas, lo que refleja en parte su dominio de los idiomas español, inglés, francés e italiano.

Su dedicación al conocimiento se extiende más allá de la academia, como lo demuestra su participación en la catalogación de la biblioteca personal de Borges en la Fundación Internacional Jorge Luis Borges en Buenos Aires, patrocinada por el Centro Rockefeller de Estudios Latinoamericanos de Harvard entre 2007 y 2009. Participa activamente en humanidades públicas y proyectos comunitarios, incluido su papel en el inicio y dirección de la edición inaugural del Festival de Literatura Iberoamericana de Providencia (FLIP) en 2024.

Es autora de los libros Air Travel Fiction and Film: Cloud People (NY: Palgrave Macmillan, 2020), Question de poétique et d’écriture: Dante au miroir de Valéry et de Borges (París: Champion, 2008) y Mallarmé. et moi (Pisa: ETS, 1999). Ha editado Los Meridianos de la Globalización (Presses Universitaires de Louvain, 2015) y Le Double: littérature, arts, cinéma. Se acerca Nouvelles (con A. Dehoux) (París: Campeón, 2018). Su actual proyecto de libro se titula tentativamente: El horror femenino y feminista: una perspectiva literaria latinoamericana contemporánea.